Kundtjänst
Kontakta oss
Mejl: info@printaway.se – besvaras normalt inom 2 timmar på vardagar 09:00–17:00.
Vår adress är:
PrintAway
Hobrovej 55
DK-2610 Rødovre
Denmark
Organisationsnummer: 559424-5721
Leverans
Om du beställer innan kl. 17 på en vardag så skickar vi din order redan samma dag. Vi levererar inom 1-3 arbetsdagar. Du kan välja mellan tre olika leveransalternativ: postombud, hemleverans och företagspaket.
Postombud:
Skickas till ett lokalt PostNord-ombud nära dig. Paketet måste hämtas inom 14 dagar. Hitta ditt närmaste PostNord-ombud här.
Hemleverans
Vi skickar ditt paket via PostNord till din hemadress och det kostar 69 kr.
Företagspaket:
Skickas till alla företags- och offentliga adresser med PostNord och kostar 49 kr. Om det inte finns någon som kan ta emot paketet på adressen mellan kl. 08:00 och 16:00 måndag–fredag ger vi nytt besked om nästa vardag och avtalar en ny leverans. Det kostar inget extra. Om paketet ska lämnas på en särskild plats, t.ex. hos ett intilliggande företag eller en varumottagning, måste du skriva under en fullmakt med PostNord om att det är du som bär ansvaret om de gör det.
Vad är en kompatibel toner?
En kompatibel toner är en tonerpatron som är likadan som originalet, passar samma skrivare och ger samma antal utskrifter. Skillnaden är att den tillverkas av en tredje part och därför inte är försedd med den ursprungliga skrivartillverkarens logotyp.
Garanterar vi god kvalitet?
Ja! Vi vet att många tvivlar på om de ska köpa kompatibla patroner eller inte. Fungerar de? Ger de lika många utskrifter? Är färgerna lika bra? Hur kan de vara så mycket billigare om kvaliteten är densamma?
Vi säljer endast kompatibla tonerpatroner av högsta kvalitet, och som fungerar precis lika bra som originalen. Vi står bakom våra produkter och ger alla kunder, inklusive företagskunder, en 100 % nöjd kund-garanti. Om du har köpt en produkt från oss som inte lever upp till dina förväntningar, så kontaktar du oss bara och berättar varför. Då får du pengarna tillbaka – utan diskussion. Vi står även för fraktkostnaden.
Nöjd kund-garantin gäller i 1 år från inköpsdatum. Observera att garantin inte upphör bara för att du brutit förpackningen och testat produkten. Garantin gäller alla kunder – även företagskunder, som vanligtvis inte har rätt till återköp enligt köplagen. Du kan därför tryggt ge våra kompatibla toner en chans och samtidigt spara bra med pengar.
Blir utskrifterna lika bra som när man använder originaltoner?
Ja, våra kompatibla tonerpatroner är av högsta kvalitet och kommer från några av världens ledande tillverkare av toner och skrivartillbehör. Man tillverkar dem genom att återanvända redan använda originalpatroner – de demonteras och därefter byts tryckrullen och alla slitdelar ut. Sedan fylls de med nytt tonerpulver och monteras ihop igen. De levereras sedan till oss efter noggranna stickprover.
Många slitdelar och själva tonerpulvret kommer ofta från det lilla antal producenter som också är underleverantörer till flera originaltillverkare. Detta innebär att det inte är någon direkt fysisk skillnad på patronerna.
Fungerar en kompatibel toner varje gång?
Nej, precis som med alla produkter kan det finnas någon som inte fungerar. Vi har en genomsnittlig felmarginal på 1,1 % av alla sålda toner. Och när det har varit fel har det alltid rört sig om problem med enskilda tonerpatroner. Ett typiskt problem är att skrivaren inte kan läsa av den nya patronen, eller att utskrifterna blir randiga eller fläckiga. Oftast löser vi problemet över telefon – om inte, så skickar vi ut en ny. Vi står för fraktkostnaden vid en eventuell reklamation.
Upphävs garantin på min skrivare om jag använder en kompatibel tonerpatron?
Många tillverkare hotar med att upphäva garantin på skrivaren om den används med kompatibla toner. Det är inte lagligt! De kan vägra att reparera under garanti om det finns bevis för att skadan är orsakad av den kompatibla patronen. Men de är fortfarande skyldiga att täcka alla andra skador enligt garantin.
Vi har ännu aldrig varit med om att våra patroner har skadat en skrivare, men av säkerhetsskäl har vi tecknat en utökad ansvarsförsäkring för företag. Så om, mot förmodan, en av våra patroner skulle förstöra din skrivare, täcks skadan av vår försäkring.
100% nöjd kundgaranti
PrintAway.se vill endast ha nöjda kunder! Vi säljer enbart produkter av bästa kvalitet, som är lika bra som originalen. Alla våra leverantörer är ISO-certifierade, och vi är övertygade om att patronerna du köper hos oss kommer att leva upp till dina förväntningar.
Därför ger vi dig en obegränsad 100% nöjd kundgaranti på alla kompatibla produkter, oavsett om du är privat- eller företagskund. Det betyder att om du mot förväntan skulle vara missnöjd med en av våra kompatibla produkter, så byter vi ut den direkt utan någon extra kostnad, eller så återbetalar vi hela beloppet – utan diskussion.
Nöjd kundgarantin gäller i 1 år från inköpsdatum. Observera att garantin inte upphör bara för att du har brutit förpackningen och testat produkten. Garantin gäller som sagt för alla kunder så du kan därför tryggt ge våra kompatibla toner en chans.
Om du har köpt en produkt från oss som mot förväntan inte lever upp till dina förväntningar, så kontaktar du oss bara på info@printaway.se och så löser vi det snabbt och enkelt.
Ångerrätt
Du har 120 dagars ångerrätt när du handlar hos PrintAway.se. Om du vill ångra ditt köp måste du alltså kontakta oss inom 120 dagar från det att du mottog produkten. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Skriv till oss om du vill ångra ditt köp till vår mejl: info@printaway.se. I ditt mejl behöver du vara tydlig med att du vill nyttja din ångerrätt. Du kan också välja att fylla i vår standardblankett för återköp och skicka med returen. Det hittar du här. Du står själv för fraktkostnaden och bär ansvaret från inlämning hos postombud till dess att paketet kommer till oss. Du kan också välja att inte ta emot eller hämta paketet, så skickas det automatiskt tillbaka till oss. Observera att du dock fortfarande behöver meddela oss via mejl om returen.
När du ångrar ditt köp kan du få produkten krediterad i upp till 60 dagar från mottagandet. Om det har gått mer än 60 dagar, och upp till 120 dagar, får du ett tillgodokvitto/presentkort på beloppet. Detta gäller oavsett om du är privat- eller företagskund.
För kompatibla produkter som omfattas av vår 100% nöjd kundgaranti är ångerrätten obegränsad
Är du företagskund gäller inte ångerrätten för beställningsvaror eftersom beställningar till leverantör inte kan annulleras eller returneras.
Skick på produkten vid retur
Du är ansvarig för eventuell försämring av produkten om den används eller hanteras felaktigt utöver vad som krävs för att få reda på information om produkten – såsom sort, egenskaper och funktion.
Om originalprodukter används utöver det som beskrivs ovan betraktar vi produkterna som använda. Det betyder att vid återbetalning får du endast en del- eller ingenting av köpbeloppet tillbaka, beroende på produkternas kommersiella värde.
Obs! Var uppmärksam på att om du bryter förpackningen/förseglingen eller försöker sätta in originalprodukter i skrivaren sker en värdeminskning på produkterna. Om ytterförpackningen bryts och patronen exponeras så minskas värdet av den markant eller så mister den värdet helt.
Om du vill vara säker på att få hela beloppet när du ångrar ditt köp, bör du undvika att bryta den yttre förpackningen. Det är alltid en bra idé att du försäkrar dig om att det är rätt produkter du fått innan du bryter förpackningen. Om du är osäker – kontakta oss på info@printaway.se.
Vi rekommenderar starkt att produkten returneras i tillverkarens originalförpackning, som i sin tur bör packas in ordentligt i lämpligt fraktemballage. Klistra inte på etiketter eller skriv direkt på tillverkarens originalförpackning. Det måste göras på själva fraktemballaget. Det är du som kund som ansvarar för varan tills att vi tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.
När vi har fått tillbaka produkten och verifierat att den uppfyller villkoren för ångerrätten kommer hela köpbeloppet att återbetalas till dig via samma betalningsmetod som användes för köpet om inget annat har avtalats – återbetalningen kan ta upp till 7 dagar. Vid en värdeminskning som du är ansvarig för dras värdeminskningen av från köpbeloppet. Vi återbetalar hela beloppet, inklusive leveranskostnaderna som tillkom vid beställning av produkt-/er (med undantag för extra kostnader vid val av annan leverans än vår billigaste standardleverans som vi bjuder på). Om vi anser att villkoren inte uppnås för att du ska kunna nyttja ångerrätten så kontaktar vi dig per mejl med en anledning till detta.
Om du ångrar köpet ska produkten/produkterna skickas till:
PrintAway
Hobrovej 55
DK-2610 Rødovre
Danmark
Obs! Vi tar inte emot returer som skickas med postförskott eller per efterkrav.
Ångerblankett
Om du ångrar ditt köp kan du fylla i vår ångerblankett, som du hittar genom att klicka på den här länken.
Eller så kan du fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
Reklamation eller returnering av produkt
Konsumentköplagen gäller för varuköp.
När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.
Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende av den konkreta situationen.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.
För kompatibla produkter är reklamationsrätten obegränsad. Observera att reklamationsrätten inte gäller för fel eller skador som orsakats av felaktig användning av varan.
En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på info@printaway.se där du anger ordernummer och beskriver problemet/felet.
Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.
Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet om inget annat har avtalats. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive (rimliga) fraktkostnader.
Kom ihåg att varan alltid ska returneras i ett säkert paket och kom även ihåg att ta kvitto på din försändelse, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. Obs! Vi tar inte emot returer eller reklamationer som skickas med postförskott, efterkrav eller liknande.
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Om produkten du har mottagit är defekt eller felaktig så kan du reklamera den genom att upprätta din reklamation via länken nedanför.
Du kan upprätta en reklamation via vår hemsida genom att klicka här.
Integritets- och Cookiepolicy
PrintAway (Nordico Supply AB)
Organisationsnummer: 559424-5721
Kullangatan 180
263 58 Strandbaden
Mejladress: info@printaway.se
Introduktion
När du besöker vår webbsida så samlas det in upplysningar om dig som kan användas till att anpassa och förbättra vårt innehåll, och till att öka värdet på de annonser som visas på sidan. Om du inte önskar att det samlas in upplysningar så ska du ta bort dina cookies (se länk till vägledning under avsnittet “Cookies” längre ner). Nedanför har vi förklarat i detalj vilken information som samlas in, deras syfte och vilka tredje parter som har tillgång till dem.
Genom att använda PrintAway.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna Integritets- och Cookiepolicy. Vi värnar om din personliga integritet och skyddar dina personuppgifter på säkrast möjliga sätt. Vi behandlar dessutom enbart uppgifter som är absolut nödvändiga.
Denna Integritets- och Cookiepolicy beskriver de personliga uppgifter vi samlar in,
hur vi använder dessa, vem vi delar dem med och hur vi använder uppgifterna. Vi beskriver även de åtgärder vi tar för att skydda uppgifterna.
Cookies
Hemsidan använder “cookies” som är en textfil som sparas på din dator, mobil eller liknande med syftet att känna igen enheten, komma ihåg inställningar, utföra statistik och aktivera riktade annonser. Cookies kan inte innehålla någon skadlig kod som exempelvis virus.
Det är möjligt att ta bort eller blockera för cookies. Se vägledning för att göra det här: http://www.minacookies.se/allt-om-cookies/cookiehantering/
Men om du raderar eller blockerar cookies kan de annonser som visas bli mindre relevanta och visas oftare. Du kan också riskera att webbplatsen inte fungerar optimalt och att det finns innehåll som du inte kan komma åt.
Webbplatsen innehåller cookies från tredje part, som i varierande utsträckning kan omfatta:
Google AdWords - Syftar till att leverera relevanta annonser till besökaren
Google Analytics - för att analysera användarnas beteende och optimera webbshoppen
Tredje parts cookies används bland annat till att utforma statistik baserat på dina besök på vår hemsida. Här använder vi cookien till att exempelvis veta vilka sidor som du besöker, och hur lång tid du är på dem. Här använder vi systemet Google Analytics som är ett verktyg av Google.
Du kan välja bort Google Analytics här: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Personuppgifter
Personuppgifter är all slags information som i någon mån kan härledas till dig. När du använder vår webbplats samlar vi in och behandlar ett antal sådana uppgifter. Detta sker till exempel vid åtkomst till innehåll, om du skriver upp dig till vårt nyhetsbrev, deltar i tävlingar eller undersökningar, registrerar dig som användare eller prenumerant, använder dig av andra tjänster eller gör köp via webbplatsen.
Vi samlar som regel in och behandlar följande typer av uppgifter: ett unikt ID och teknisk information om din dator, tablet eller mobiltelefon, ditt IP-nummer, geografisk plats och vilka sidor du trycker på (intressen). I den mån du uttryckligen samtycker till detta och själv anger uppgifterna kommer även följande att behandlas: namn, telefonnummer, mejladress och betalningsuppgifter. Detta vanligtvis i samband med skapande av konto eller köp.
När du handlar hos oss behöver vi följande uppgifter för att kunna leverera varan till dig:
Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Vi behandlar inte personligt identifierbara uppgifter om dig från tredje part och sparar heller inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer och liknande.
Säkerhet
Vi har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra att dina uppgifter oavsiktligt eller olagligen raderas, publiceras, förloras, försämras eller lämnas ut till obehöriga personer, missbrukas eller på annat sätt behandlas i strid med lagen.
Syfte
Uppgifterna används för att identifiera dig som användare och visa dig de annonser som sannolikt är relevanta för dig, för att registrera dina köp och betalningar och för att kunna tillhandahålla de tjänster du har begärt, till exempel för att skicka nyhetsbrev. Därutöver använder vi uppgifterna för att optimera våra tjänster och vårt innehåll.
Period för lagring
Upplysningarna lagras i det tidsrum som är tillåtet enligt lagen och vi tar bort dem när de inte längre är nödvändiga. Perioden beror på upplysningens karaktär och anledningen för lagringen. Det är därför inte möjligt att ange en generell tidsram över när informationen tas bort.
Vi sparar bland annat personuppgifter som registreras hos hos i fem år, detta av bokförings- och skattemässiga skäl. Därefter raderas uppgifterna.
Utlämnande av uppgifter
Data om din användning av webbplatsen, vilka annonser du ser och eventuellt trycker på, geografisk plats, kön och ålderssegment med mera lämnas ut till tredje part i den mån dessa uppgifter är kända. Du kan se vilka tredje parter som är involverade i avsnittet om ”Cookies” här ovan. Uppgifterna används för visning av riktade annonser.
Vi använder även ett antal tredje parter för lagring och behandling av data. Dessa behandlar uteslutande uppgifter för vår räkning och får inte använda dem för egna ändamål.
Utlämnande av personuppgifter som namn och mejladress m.m. sker endast om du ger ditt samtycke till det. Vi använder endast databehandlare inom EU eller i länder som kan ge dina uppgifter adekvat skydd.
Insyn och invändande
Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Därtill kan du när som helst invända mot användningen av uppgifterna. Du kan också återkalla ditt samtycke till behandling av dina uppgifter. Om de uppgifter som behandlas om dig är felaktiga har du rätt att få dem rättade eller raderade. För sådana ärenden ber vi dig kontakta: info@printaway.se.
Om du väljer att ta tillbaka samtycket påverkar det inte lagligheten i vår behandling av dina personuppgifter mot bakgrund av tidigare meddelat samtycke fram till den tidpunkt som du tar tillbaka samtycket. Om du motsätter dig insamling och behandling får det verkan först från denna tidpunkt. Du kan alltid begära att felaktiga uppgifter ska rättas.
Dina rättigheter
Enligt Dataskyddsförordningen och nationella regler har konsumenter ett antal rättigheter i förhållande till ett företags behandling av personuppgifter. Om du vill använda dina rättigheter ska du kontakta oss.
Rätt att se behandlade data (insynsrätt)
Du har rätt att få insyn i de upplysningar vi behandlar om dig.
Rätt att begära rättelse
Du har rätt att begära att oriktiga uppgifter om dig ska rättas.
Rätt till radering/rätten att bli bortglömd
I vissa fall har du rätt att få personuppgifter raderade innan tidpunkten för vår generella radering (fem år).
Rätt till begränsning av behandling
Du har i vissa fall rätt att begära begränsad behandling av dina uppgifter. Om denna möjlighet är öppen för dig får vi framöver endast behandla uppgifterna - förutom för ekonomiska syften - med ditt samtycke eller utifrån ändamålet att rättsliga krav kan läggas fast, göras gällande eller försvaras, eller för att skydda en person eller viktiga samhällsintressen.
Rätt att invända mot behandling
Du kan i vissa fall ha rätt att invända mot vår i övrigt lagliga behandling av dina personuppgifter. Du kan också göra invändningar mot behandling av dina uppgifter i samband med direkt marknadsföring.
Dataportabilitet
Du har i vissa fall rätt att erhålla dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt gångbart och maskinläsbart format samt att flytta dessa personuppgifter från en dataansvarig till en annan utan hinder.
Du kan läsa mer om dina rättigheter i Datainspektionens vägledning om de registrerades rättigheter, som du hittar på www.datainspektionen.se.
Klagomål
Du har rätt att skicka in ett klagomål till Datainspektionen om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter. Du finner kontaktuppgifter på www.datainspektionen.se.
Ändringar
Om vi gör ändringar i vår Integritets- och Cookiepolicy, så kommer du att informeras om detta i samband med ditt nästa besök på PrintAway.se
Köpvillkor
PrintAway (Nordico Supply AB)
Organisationsnummer: 559424-5721
Kullangatan 180
263 58 Strandbaden
Mejladress: info@printaway.se
Dessa handelsvillkor gäller för köp av varor på PrintAway.se med leverans i Sverige. Om du har några frågor om handelsvillkoren är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@printaway.se.
1. Betalning
Hos PrintAway kan du använda betalningskort såsom VISA-kort och MasterCard. Vid kortbetalning dras beloppet tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.
Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift.
Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS.
Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Du ska godkänna våra handelsvillkor inför varje köp. Du uppmanas därför att läsa villkoren noggrant och göra dig bekant med de skyldigheter och rättigheter som villkoren innebär.
Alla avtal ingås på svenska.
2. Priser
Alla priser på PrintAway.se är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % moms. Alla priser är dagspriser och uppdateras löpande. PrintAway.se uppdateras dagligen. Vi reserverar oss för prisfel.
3. Leverans
Om du beställer innan kl. 17 på en vardag så skickar vi din order redan samma dag.
Vi levererar inom 1-3 arbetsdagar och när du väljer leverans kan du välja mellan tre olika leveransalternativ: postombud, hemleverans och företagspaket.
Postombud:
Skickas till ett lokalt PostNord-ombud nära dig och kostar 49 kr. Paketet måste hämtas inom 14 dagar. Hitta ditt närmaste PostNord-ombud här.
Hemleverans:
Vi skickar ditt paket via PostNord till din hemadress och det kostar 69 kr.
Företagspaket:
Skickas till alla företags- och offentliga adresser med PostNord och kostar 49 kr. Om det inte finns någon som kan ta emot paketet på adressen mellan kl. 08:00 och 16:00 måndag–fredag ger vi nytt besked om nästa vardag och avtalar en ny leverans. Det kostar inget extra. Om paketet ska lämnas på en särskild plats, t.ex. hos ett intilliggande företag eller en varumottagning, måste du skriva under en fullmakt med PostNord om att det är du som bär ansvaret om de gör det.
4. Din beställning
När du beställer en vara hos oss får du automatiskt en bekräftelse via mejl som bekräftar vilka varor som du har beställt. Detta mejl bekräftar att vi har mottagit din order. Din orderbekräftelse, som är det bindande juridiska avtalet, skickas först till dig när vi har skickat din beställning.
När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller en mejlavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket och det skickas tillbaka till oss så tillkommer inte någon kostnad.
5. Reklamationsrätt
Konsumentköplagen gäller för varuköp.
När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.
Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende av den konkreta situationen. För kompatibla produkter är reklamationsrätten obegränsad. Det under förutsättning att defekter inte har uppstått till följd av skadegörelse eller felaktig användning av produkten. Beroende på situation kan du antingen få produkten reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få den till ett rabatterat pris om reklamationen är berättigad.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.
För kompatibla produkter är reklamationsrätten obegränsad. Observera att reklamationsrätten inte gäller för fel eller skador som orsakats av felaktig användning av varan.
En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på info@printaway.se där du anger ordernummer och beskriver problemet/felet.
Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.
Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet om inget annat har avtalats. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive (rimliga) fraktkostnader.
Kom ihåg att varan alltid ska returneras i ett säkert paket och kom även ihåg att ta kvitto på din försändelse, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. Obs! Vi tar inte emot returer eller reklamationer som skickas med postförskott, efterkrav eller liknande.
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Du kan upprätta en reklamation via vår hemsida genom att klicka här.
6. Ångerrätt
Du har 120 dagars ångerrätt när du handlar hos PrintAway.se. Om du vill ångra ditt köp måste du alltså kontakta oss inom 120 dagar från det att du mottog produkten. Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Skriv till oss om du vill ångra ditt köp till vår mejl: info@printaway.se. I ditt mejl behöver du vara tydlig med att du vill nyttja din ångerrätt. Du kan också välja att fylla i vår standardblankett för återköp och skicka med returen. Det hittar du här. Du står själv för fraktkostnaden och bär ansvaret från inlämning hos postombud till dess att paketet kommer till oss. Du kan också välja att inte ta emot eller hämta paketet, så skickas det automatiskt tillbaka till oss. Observera att du dock fortfarande behöver meddela oss via mejl om returen.
När du ångrar ditt köp kan du få produkten krediterad i upp till 60 dagar från mottagandet. Om det har gått mer än 60 dagar, och upp till 120 dagar, får du ett tillgodokvitto/presentkort på beloppet. Detta gäller oavsett om du är privat- eller företagskund.
För kompatibla produkter som omfattas av vår 100% nöjd kundgaranti är ångerrätten obegränsad
Är du företagskund gäller inte ångerrätten för beställningsvaror eftersom beställningar till leverantör inte kan annulleras eller returneras.
6.1 Skick på produkten vid retur
Du är ansvarig för eventuell försämring av produkten om den används eller hanteras felaktigt utöver vad som krävs för att få reda på information om produkten – såsom sort, egenskaper och funktion. Om originalprodukter används utöver det som beskrivs ovan betraktar vi produkterna som använda. Det betyder att vid återbetalning får du endast en del- eller ingenting av köpbeloppet tillbaka, beroende på produkternas kommersiella värde.
Obs! Var uppmärksam på att om du bryter förpackningen/förseglingen eller försöker sätta in originalprodukter i skrivaren sker en värdeminskning på produkterna. Om ytterförpackningen bryts och patronen exponeras så minskas värdet av den markant eller så mister den värdet helt.
Om du vill vara säker på att få hela beloppet när du ångrar ditt köp, bör du undvika att bryta den yttre förpackningen. Det är alltid en bra idé att du försäkrar dig om att det är rätt produkter du fått innan du bryter förpackningen. Om du är osäker – kontakta oss på info@printaway.se.
Vi rekommenderar starkt att produkten returneras i tillverkarens originalförpackning, som i sin tur bör packas in ordentligt i lämpligt fraktemballage. Klistra inte på etiketter eller skriv direkt på tillverkarens originalförpackning. Det måste göras på själva fraktemballaget. Det är du som kund som ansvarar för varan tills att vi tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.
När vi har fått tillbaka produkten och verifierat att den uppfyller villkoren för ångerrätten kommer hela köpbeloppet att återbetalas till dig via samma betalningsmetod som användes för köpet om inget annat har avtalats – återbetalningen kan ta upp till 7 dagar. Vid en värdeminskning som du är ansvarig för dras värdeminskningen av från köpbeloppet. Vi återbetalar hela beloppet, inklusive leveranskostnaderna som tillkom vid beställning av produkt-/er (med undantag för extra kostnader vid val av annan leverans än vår billigaste standardleverans som vi bjuder på). Om vi anser att villkoren inte uppnås för att du ska kunna nyttja ångerrätten så kontaktar vi dig per mejl med en anledning till detta.
Om du ångrar köpet ska produkten/produkterna skickas till:
PrintAway
Hobrovej 55
DK-2610 Rødovre
Danmark
Obs! Vi tar inte emot returer som skickas med postförskott eller per efterkrav.
Ångerblankett
Om du ångrar ditt köp kan du fylla i vår ångerblankett, som du hittar genom att klicka på den här länken.
Eller så kan du fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
7. Force majeure
PrinAway är befriat från ansvar för skadestånd och andra påföljder för att fullgörandet av avtalet förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll. Som utlösande faktor beaktas statliga ingripanden, ny/ändrad lagstiftning, brist på medel, krig, brand, översvämning, störningar avseende arbetskraft, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- eller väderförhållanden eller bristande leveranser från leverantörer samt att företaget utsätts för brottslig verksamhet som påverkar verksamheten.
8. Bedrägeri
Alla bedrägerier rapporteras till myndigheterna och vi förbehåller sig rätten att avbryta köpet om någon misstanke uppstår.
9. Integritets- och cookiepolicy
För att du ska kunna göra en beställning hos PrintAway.se via vår webbsida behöver du registrera dig med följande personuppgifter: namn, adress och mejladress.
Vi registrerar dina personuppgifter enbart i syfte att kunna leverera varorna till dig. Personuppgifterna registreras och lagras hos PrintAway i 5 år, därefter raderas de.
När personuppgifter samlas in via vår webbplats ser vi till att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du är medveten om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.
Uppgifter som lämnas till PrintAway.se lämnas inte ut eller säljs på något sätt till tredje part, och vi registrerar inte några personkänsliga uppgifter. Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett adekvat skydd.
På PrintAway.se använder vi oss av loggstatistik. Det är ett system som samlar in uppgifter om hur många besökare webbplatsen har, hur de hittat dit och så vidare. Syftet med statistiken är att kunna optimera funktioner på webbplatsen till förmån för våra kunder.
Dataansvarig är Nordico Supply AB.
Du som är registrerad hos PrintAway har alltid rätt att invända mot registreringen. Du har också rätt att få veta vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter följer av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Om du vill ha en kopia på beställningsbekräftelsen kan du få den skickad till dig. Det är dina rättigheter enligt personuppgiftslagen. Om du vill kontakta oss angående detta gör du det via mejl till: info@printaway.se.
9.1 Användning av cookies
En cookie är en term för det faktum att en användares beteende i ett nätverk registreras hos användaren själv (på användarens hårddisk). På så sätt vet servern (t.ex. en webbplats) vid användarens nästa besök vem användaren är. I en cookie lagras inte några personuppgifter, utan snarare information om användarens beteende på en webbplats, till exempel ett användarnamn som anges vid inloggning på en viss del av webbplatsen.
Läs mer i vår Integritets- och cookiepolicy här.
10. Ändringar
Vi kan när som helst revidera dessa användarvillkor. Varje gång du beställer en vara från oss gäller de handelsvillkor som var aktuella vid den tidpunkten för avtalet mellan dig och PrintAway. Du bör därför regelbundet besöka den här sidan för att läsa de aktuella villkoren som du är bunden av.
11. Din rätt att klaga
Om du som konsument vill klaga på ditt köp ber vi dig kontakta PrintAways kundtjänst.
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Köpvillkoren uppdaterades senast den 24/08-2023.